rolex ure kopi

Ungdomskort

Ungdomskort kan nogle gange være en rigtig billig alternativ til transport mellem skole og bopæl. Der er mange fordele med sådan et kort, men er det en nødvendighed for dig? Har du dage hvor du kan cykle? Er der måske måneder du kan spare på dette punkt? Og er det nødvendig for dig at have det i sommerferien?

Hvad er et ungdomskort?

Ungdomskort er det nye rabatkort til unge og studerende, som skal rejse mellem skole og hjem. Kortet giver dig muligheden for at rejse ubegrænset frem og tilbage mellem skole og hjem samt rejse ubegrænset i din egen takst område.

Se takts områderne i bunder af denne side. http://ungdomskort.dk/om-ungdomskort/

Der er desuden andre fordele ved et ungdomskort, da du har muligheden for at rejse i andre takstområder til børnepriser. Dette vil sige at hvis dit kort gælder i Nordjylland, kan du rejse rundt i Sønderjylland til børnepriser, som ofte er 50 % besparelse i forhold til en voksenbillet.

Du kan også rejse med tog i hele landet og få rabat på togbilletten, iflg. DSB.dk er det op til 50 % rabat.

Ungdomskort trådte i kræft den 1. august 2013, og er afløseren for Hyper Card og Uddannelseskort. Du betaler det på månedsbasis.

Hvem kan få ungdomskort?

Er du studerende på en videregående uddannelse og er berettiget til SU, kan du få det. Dog skal du også leve op til kravene omkring følgende:

  • Ingen tilskud til transport
  • Du er studie aktiv
  • Du er i en heltidsuddannelse.
  • Ikke har orlov fra din uddannelse

Desuden kan folk mellem 16 og 19 år og folk på ungdomsuddannelser også få et.

Hvad koster et ungdomskort

Det betales på månedsbasis, og prisen er svarende til 19,57 kr. per dag, med undtagelse af elever på ungdomsuddannelse som skal give 11,24 kr. per dag. Dette tal ganges så op med antal dage i måneden.

Kan det betales sig?

Hvis du ikke bor tæt på uddannelse sted, kan det ofte godt betale sig at have det. Det samme gælder hvis du skal rejse meget med tog (F.eks. familiebesøg osv.) Du sparer helt op til 50 % på din togbillet, hvis du rejser med tog på tværs af takst områderne.

Bor du til gengæld meget kort fra din uddannelse sted og ikke kører meget med offentlig transport, kan det sikkert ikke betale sig.

Jeg har prøvet at regne lidt med tallene, så du kan finde ud af om, det kan gå med ungdomskort. Har taget Danmarks 3 største byer. Det er København, Århus og Odense.

København (Zonekort)

Udelukkende rejse mellem bopæl og skole

Zoner/Produkt Periodekort 30 dage Voksen Ungdoms 30 dage* Besparelse
1 350 kr. 587,10 kr. -237,10 kr.
2 350 kr. 587,10 kr. -237,10 kr.
3 490 kr. 587,10 kr. -97,10 kr.
4 630 kr. 587,10 kr. 42,90 kr.
5 765 kr. 587,10 kr. 177,90 kr.
6 900 kr. 587,10 kr. 312,90 kr.
7 1035 kr. 587,10 kr. 447,90 kr.
8 1135 kr. 587,10 kr. 547,90 kr.
Alle 1260 kr. 587,10 kr. 672,90 kr.

*Priser er ud fra studerende på en videregående uddannelse

Hvis du kun skal rejse mellem skole og hjem, kan det kun betale sig at have et kort, når du har mere end 4 zoner til skolen, ellers er det billigere med almindelig periodekort.

 

Århus (Zonekort)

Udelukkende rejse mellem bopæl og skole

Zoner/Produkt Periodekort 30 dage Voksen Ungdoms 30 dage* Besparelse
1 360 kr. 587,10 kr. -227,10 kr.
2 360 kr. 587,10 kr. -227,10 kr.
3 460 kr. 587,10 kr. -127,10 kr.
4 630 kr. 587,10 kr. 42,90 kr.

*Priser er ud fra studerende på en videregående uddannelse.

Hvis du har mere end 4 zoner til skole kan et kort betale sig, ellers er det periodekort, som er billigst.

 

Odense (Find zoner her)

Udelukkende rejse mellem bopæl og skole

Zoner/Produkt Periodekort 30 dage Voksen Ungdoms 30 dage* Besparelse
1 371 kr. 587,10 kr. -216,10 kr.
2 371 kr. 587,10 kr. -216,10 kr.
3 588 kr. 587,10 kr. 0,90 kr.
4 718 kr. 587,10 kr. 130,90 kr.

*Priser er ud fra studerende på en videregående uddannelse.

I Odense kan det allerede gå med et kort, hvis du har 3 zoner eller mere til skolen. Prisen ved 3. zone er næsten det samme som prisen på kortet, men der er flere fordele ved ungdomskortet.

Hvad hvis jeg cykler?

Cykler du nogle gange i skolen, bør du også overveje, om et klippekort er mere økonomisk end et periodekort eller ungdomskort. Cykler du alle de dage vejret tillader det, kan det nogle gange være et sats at vælge det ene eller andet. Det er også helt op til dig selv, om du er en, der bare tager tøj på efter vejret, og sagtens kan cykle i vinter månederne.

Hvis vi går efter nogle ca. tal omkring nedbør og temperatur, kan vi måske komme med en indikation for hvilke måneder, man burde kunne tage cyklen. Jeg har fundet nogle statistik fra DMI. Alle tal er ud fra statistik, og jeg tager ingen ansvar fra resultatet, da det er en bedømmelse sag, som du selv må tage.

Vinterens måneder

Hvis vi starter i de 3 vinter måneder som er december, januar og februar, er det ofte koldt, og du kan risikere sne og slud. Hvis vi går ud fra du ikke gider cykle i minusgradere, sne og slud er det nok disse måneder du bør overveje et periodekort eller ungdoms.

I disse 3 måneder kommer der i gennemsnit 177 mm nedbør. Noget af denne nedbør kan sagtens være sne og slud, og med en temperatur på gennemsnitlig 3,6 grader per dag, så kan det nemt blive en kold fornøjelse. Der er også i gennemsnit 16,66 dage med nedbør per måned i løbet af disse 3 måneder. Er du ikke til kulde, sne og slud er det nok i de 3 måneder et ungdoms eller periodekort kan være anvendelig.

Forårets måneder

Vi rykker nu til foråret, månederne er nu marts, april og maj. Disse måneder byder på 133 mm regn fordelt over 37 dage med nedbør i gennemsnit. Det er ca. 1/3 del af dagene der regner i disse måneder og en gennemsnitlig temperatur over 11 grader, gør disse 3 måneder til en mulighed for at spare på transport udgifterne. Du kan til alternativ have et 10 turs kort liggende til dage hvor vejret bare er håbløs.

Sommerens måneder

Juni, juli og august er 3 måneder, hvor du faktisk kun er i skole den ene måned. Du har sommerferie, vejret begynder at bliver varmere og selvom der i gennemsnit kommer 230 mm regn over de 3 måneder, så er det nok kun juni du bør overveje at have et 10 turs kort liggende i tilfælde af regn.

Efterårets måneder

Kommer vi til efteråret altså månederne september, oktober og november, har vi måneder med rigtig mange regnvejrs dage, dog er temperaturerne stadigvæk fornuftige. September bør godt kunne klares på cykel, mens oktober og november nok kræver en periode kort eller et ungdoms.

Har du andre erfaringer, du gerne vil dele med os? Så skriv endelig i kommentar feltet.

 

En kommentar

  1. Ejjjjj TUSSIND TAK! Synes godt nok, det var svært at finde rundt i dette….. 🙂
    Det var et stort hjælp:)

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*