rolex ure kopi
Forside >> Lejligheden og Dagligdagen >> Mad, Drikke og Dagligvarer >> Smider du mad i skraldespanden? – 5 tips til at undgå madspild

Smider du mad i skraldespanden? – 5 tips til at undgå madspild

Fødevarer bliver dyrere og dyrere i Danmark. Dette skyldes flere faktorer, som vi ikke selv er herre over. Derfor kan vi ikke gøre andet end at tilpasse os og forsøge at få så meget som muligt ud af de råvarer vi har til rådighed. Lær hvordan du udnytter de 5 mest benyttede dagligvarer optimalt. 

1. Kartofler – derfor skal du købe dem UVASKEDE og i store mængder

Du er studerende, og bor muligvis alene. Så hvad skal du bruge 2 kg kartofler til? – Oftest er de små pakker med kartofler mere ’eksklusive’ og dyre – det gælder især de kartofler, som ligger i små plastbakker. Du kan som regel få 2 kg kartofler billigere, hvis du kigger godt efter. En god kartoffel skal være så fast som muligt – er den blød, har den sandsynligvis ligget længe i supermarkedets lune lokaler, og allerede her er en del af næringen gået tabt. En UVASKET kartoffel er at foretrække, da kartofler mister en del af deres næring når de vaskes, inden de pakkes. Nu kommer vi så tilbage til hvad du skal bruge 2 kg kartofler til: Fryserfyld. Du koger alle kartoflerne mere eller mindre med det samme, eller over to aftener, og laver så en ordentlig portion kartoffelmos den ene aften. Kartoffelmosen anretter du så i portionsposer og fryser den ned. Så har du nem og hurtig mad til en aften hvor du har mange lektier for, eller bare føler mere for at ligge på sofaen end at stå i køkkenet.

2. Kylling – køb den hel

En bakke ’neutralmarineret’ kyllingbrystfilet koster som regel omkring de 30 kroner – og så er de endda pumpet med ca. 10-15 % lage, som blot er en blanding af vand og lidt salt. Og det er altså for 2-300 gram kylling. Køber du i stedet en hel kylling for 60 kr. – altså det dobbelte, så får du to store kyllingelår, to store stykker kyllingfilet, og et skrog som du kan koge suppe på. Nu har du pludselig kylling nok til 4-5 måltider. Se denne video og lær hvordan du parterer kylling: http://youtu.be/t6CvSfOwrnY

3. Pasta og ris – køb altid det billigste

Pasta består af to ting – mel og vand. Primært. Også selvom de koster 20 kr. for 500 gram. Der er på netop pasta ingen grund til at have fine fornemmelser og gå efter de dyre mærker – det er tomme kulhydrater uanset hvad, og derfor bør du holde dig til de billigste poser med pasta. Det samme gør sig gældende med ris. Her er der dog forskellige ris, hvor PARBOILED ris, som er de ris man typisk finder i det danske køkken, er dem med mindst næring og den tørreste konsistens – jasmin ris eller basmati ris er langt at foretrække, da disse indeholder mere næring og mere aroma.

4. Kød – køb store stykker og skær selv ud

Hvorfor betale ekstra for at en slagter skal svinge kniven, når du selv kan? Stort set alle stykker kød der er skåret i skiver, kan også erhverves i større stykker – eksempelvis en nakkekam, som du kan skære koteletter af, eller tern til en svinegryde. Du behøver heller aldrig levne oksekød, hvis du en dag forkæler dig selv med en culottesteg – del denne op i flere stykker, så det er portionsanrettet, og frys det ned. Her skal du blot sørge for at der ikke er overflødig luft i poserne, og så bør kødet ikke være nedfrosset i mere end 3 måneder på denne måde – så går det ud over saften og kraften i kødet.

5.      Frugt og grønt – køb sæsonaktuelt og PLANLÆG

Frugt og grønt kan stort set aldrig købes i bestemte portioner, men derimod i hele salathoveder, agurker og så videre. Det betyder, at du som enlig studerende er nødt til at planlægge dine måltider bedre, for at undgå alt for stort madspild. Et salathoved kan eksempelvis sagtens holde i flere dage i køleskabet, hvis det blot pakkes fornuftigt ind, og du kun skærer det af, som du skal bruge til den pågældende dag – salatblade bliver nemlig hurtigt brune og kedelige, når de først skæres af stokken. Undgå derudover også at lade dig friste af mængderabatter, da disse næsten altid er så lave, at du ikke sparer noget, så længe du risikerer at skulle smide halvdelen ud.

Som du nok har måttet sande, så er det altid de sæsonaktuelle varer, der er bedst og billigst. Og ikke nok med det, så er det altid disse, der er sundest, da de har fået optimale dyrkningsforhold. Lige så snart der f.eks. ikke er flere danske æbler, så skal man til at importere dem fra andre kontinenter, endda helt fra Chile og Brasilien når det er allertyndest med æbler i Europa, og disse æbler er selvfølgelig blevet behandlet for at kunne klare den lange transport – og dette kan både smages og mærkes på kvaliteten og næringsindholdet. Dette gør sig gældende for al frugt og grønt.

 

Om gæsteskribenten:

Jeg hedder Thomas Løwe Hansen, og er 25 år gammel. Gennem mine sidste 7 år i den danske detailhandel har jeg udviklet et kendskab til alverdens råvarer, så jeg i dag ved mere end de fleste omkring tilgængeligheden og behandlingen af disse. Jeg brænder derudover også for iværksætteri, og står blandt andet bag et website hvor du kan hente dig en gratis madplan

En kommentar

  1. Det sværeste er ikke at planlægge indkøb men at nå til en erkendelse af at det er nødvendigt. Med hjælp fra netbankers forbrugsoverblik, eller et program som Spiir.dk kan du nemmere få overblik over dit dagligvareforbrug. På Spiir.dk kan du sætte et budget for dine dagligvareindkøb og så holder programmet styr på hvor meget du bruger og hvor meget du har tilbage til resten af måneden. På den måde bliver det hurtigt tydeligt om du bruger for meget og dermed også spilder både penge og mad – når først det er tydeligt så kommer lysten til at planlægge som oftest af sig selv 🙂

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*