Teknikker til at huske hvad man læser

Læsetekni

Du kender måske det med at læse et kapitel i en bog, men ikke kan forklare, hvad du lige har læst? Det er forståeligt – du husker nemlig som udgangspunkt kun 10 % af det, du læser. Læs med her og få nogle tips til at huske, hvad du læser.

Mange studier har rigtig meget læsning, og derfor er det essentielt at du ved, hvordan du får mest muligt ud af din læsning, så du bruger tiden mest fornuftigt.

Lad vær at lav overstregninger undervejs

Først kan vi lige så godt afvise den største skrøne dette emne har. Det gør intet godt for din læsning eller evne til at huske, at du laver overstregninger, mens du læser. Tværtimod afbryder du hele tiden din læserytme, hvilket modarbejder din forståelsesevne. Hvis du læser for at huske, hvad du læser, kan dette derfor ikke anbefales.
Overstregninger kan dog være en god måde, at få sorteret det relevante fra det irrelevante, så du senere kan bruge din bog som et opslagsværk.

Det er derfor problematisk, når rigtig mange studerende laver unødvendige overstregninger. Hvis du vil bruge overstregninger til let at finde det essentielle i bogen, bør du skimme kapitlet igennem ingen efterfølgende og lave dine overstregninger. Når du allerede har læst det engang, har du en meget bedre forståelse for indholdet, og du vil bedre kunne udskille det vigtige.

Læs koncentreret

Det er vigtigt, at du er koncentreret, når du læser. Hvis du ikke kan holde fokus på det, du læser, kan du næsten lige så godt lade vær med at læse videre. Du får intet ud af det, for du vil ikke huske, hvad du læser alligevel. Din tid vil være mere brugbar ved at lave noget andet, indtil du kan samle dig om at læse. En god tommelfingerregel er, at hvis du ikke er i en god læserytme efter 20 minutter; så stop og lav noget andet. Det tager nemlig ca. 20 minutter, før du er i et rigtig godt læse-flow. Når du rammer de magiske 20 minutter, vil du opnå en meget større forståelse for det, du læser, og implicit også huske det bedre.

Undgå forstyrrelser

De fleste kender nok det der med lige at hoppe på Facebook, Snapchat eller andet socialt medie, fordi det er lidt mere spændende end det, du skal læse. Overspringshandlinger er din værste fjende. Ikke nok med at du bruger længere tid på at læse, læser du heller ikke koncentreret og fokuseret, og du får derfor heller ikke særlig meget ud af det, du når at læse.

En god idé er derfor altid så vidt muligt at læse i fysiske bøger og holde sig fra computeren. På computeren er det noget nemmere lige at tjekke Facebook midt i læsningen. Med fysiske bøger skal du trods alt aktivt tage din telefon frem. Det anbefales derfor, at du lægger din telefon helt væk, mens du læser. Du kan også slå den på flyfunktion eller bare slå notifikationer fra, så du ikke bliver forstyrret. Du vil hurtigt opdage, at du bliver meget hurtigere færdig med at læse, og at du får en større forståelse for det, du læser, da du er mere fordybet i din læsning. Hvis du konstant lader dig afbryde, når du aldrig at blive fokuseret i de magiske 20 minutter.

3-5 fokuspunkter

Der er forskel på at læse aktivt og læse passivt. Mange læser passivt, dvs. at man bare læser… Det har dog meget større effekt at læse aktivt, hvis du vil forstå og huske, det du læser. En god måde at læse aktivt på, er at du danne dig et overblik over, hvad du skal til at læse og ud fra dette finder 3-5 fokuspunkter, som du vil fokusere på, mens du læser. På den måde har du gjort dig bevidst om, hvad du vil lære noget om, og din hjerne fokuserer således aktivt på det, du læser. Det betyder, at din hjerne koncentrerer sig endnu mere, når du læser noget, som du på forhånd har gjort den bevidst om, er vigtigt (dine fokuspunkter). 

Du kan evt. tjekke overskrifter/underoverskrifter i indholdsfortegnelsen og på den måde få inspiration til dine fokuspunkter.

Det lyder måske meget banalt, men det virker. Du vil på denne måde få en stor forståelse for det meste af det, du læser. Der vil selvfølgelig stadig være dele, der ikke er dine fokuspunkter, hvor din hjerne vil fokusere passivt, men din forståelse er stadig væsentligt optimeret i forhold til, hvis du læser det hele passivt.

Tag noter

En lidt mere tidskrævende idé er at tage noter til det, du har læst – selvfølgelig efter at du har læst det, så du ikke forstyrrer din læserytme. Hvis du laver din egen sortering af, hvad der er relevant/ikke relevant eller måske oven i købet laver din egen systematik af det, du har læst, arbejdet du aktivt med det, du har læst. Din hjerne bliver altså bevidst om, hvad der er vigtigt. Når den ved, hvad der er vigtigt, husker den det bedre.

Lav opgaver til dig selv

Du kan også lave opgaver til dig selv vedrørende det, du har læst. Hvis du er rigtig god, stiller du dig selv spørgsmål til det, du havde sværest ved at forstå eller ikke kan huske. Denne øvelse handler igen om at din hjerne arbejder aktivt med det, du har læst.

Snak om det du har læst

En anden måde at arbejde aktivt med det, du har læst, er at snakke om det. Hvis du hader at tage noter eller bare bedre kan lide at arbejde sammen med andre, er denne metode nok bedre for dig. Du kan finde andre, der ligesom dig godt kan lide at arbejde sammen, eller måske bare er socialt anlagt – og danne en læsegruppe. Mange kombinerer det faglige med noget socialt, og laver f.eks. mad sammen, tager på kaffebar eller andet. For mange kan det være mere motiverende at bearbejde pensum, hvis der også er en social del. I læsegruppen gennemgår man således, det der er læst – det kan enten være ved at lave opgaver til hinanden eller bare snakke om det. En god idé er dog altid at opdele det i har læst i emner, og gennemgå dem én efter en. Man kan gøre det på den måde, at i skiftes til at starte med at sige, hvad i kan huske fra emnet, og så supplerer den anden/de andre.

Det kan også være, at i bare vil gennemgå det, i synes var svært. Typisk vil en anden i læsegruppen have forstået det, du måske synes var svært eller ikke lige kan huske, og omvendt. Hvis ingen af jer kan forklare det, må i læse det om igen, indtil i får styr på det. På den måde får i bearbejdet læsningen aktivt, indtil i forstår det og kan huske det.

En anden måde at snakke om det, man har læst, er at deltage aktivt i undervisningen på studiet. Nogle forelæsninger er dog meget ensidige, forstået på den måde at forelæseren ikke indbyder til elevdeltagelse. Men omvendt er der også nogle forelæsere, der laver opgaver – her har du mulighed for at byde ind. Jo mere aktivt du arbejder med det, jo bedre vil du huske det. Skulle du endelig lave en fejl, så husk at det kun betyder, at du husker det endnu bedre. Nogle synes måske, at det er pinligt at sige noget forkert i et stort forum, men så skal man huske, at det er for ens egen skyld, at man er aktiv.
Hvis du har undervisning i mindre hold, kan det være et godt forum at arbejde med pensum mundtligt. Her er du i en mindre forsamling, og underviseren indbyder typisk meget til elevdeltagelse.

Alle mennesker er forskellige

Her var en masse tips til forskellige metoder, hvorpå du kan forbedre din evne til at forstå og huske, hvad du læser. Alle mennesker er dog forskellige, og alle metoder virker derfor ikke for alle. Det er derfor en god idé, at du prøver dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig.

DEL INDLÆGGET

SE ANDRE INDLÆG

© Alle rettigheder forbeholdes - SU-livet

Close Menu