Stor forskel på A-, B- og C-fag

Forskel på A, b og C fag

Dette indlæg er sponsoreret indhold

Det er en meget typisk fejl af de tusindvis af nystartede 1.gere at nedprioriterer C-fagene for at prioritere de spændende A-fag. Dette er en stor fejltagelse, for det er C-niveau-fagene som afsluttes først og dermed bør man prioritere at få en god karakter der. I 2.g bør man så prioritere B-fagene og dernæst A-fagene i 3.g.

Er der f.eks. et C-fag man ikke ligefrem er den skarpeste til, så bare rolig der er inspiration at hente på inspo.dk – der kan du finde hjælp og gode tips & tricks til at score et fremragende gennemsnit.

Det er dog super vigtigt at have i baghovedet, at dette blot er en prioriteringsliste. Og at man absolut ikke skal undgå at lave afleveringer og lektier i alle de andre fag som du ikke afslutter samme år!

Gør man dette vil det blive en del sværere at overbevise ens lærer om at man kan pensummet. Derudover vil der blot blive hobet en kæmpe bunke af lektier og afleveringer man har skippet, som vil medføre at man allerede fra første dag i 3.g er bagud. Så der er ingen grund til at gøre det sværere for sig selv. 

 

Din indsats det sidste halve år tæller

Gymnasielærere elsker at se at man udvikler sig, så de vil hellere have at man afleverer 7-tals afleveringer i dansk i 2 år og så i 3.g aflevere man 12-tals afleveringer – for så vil man få et 12-tal på sit eksamensbevis.

Vender vi eksemplet til 12-tals afleveringer de første 2 år og så 7-tals afleveringer i 3.g vil man ende på et 7-tal på sit eksamensbevis.

Dette kan godt føles uretfærdigt, da eksamenskarakteren på et A-fag bør blive afspejlet af de 3 års indsats. Men i virkeligheden er det egentlig kun ens indsats det sidste halve år der tæller, for hvilken lærer kan præcist huske hvad en elev skrev for et eller to år siden – især når man ikke er deres eneste elev.

Derudover er det ikke unormalt at der sker et lærerskift, som vil resultere i at ens arbejdsindsats tidligere er ”spildt”.

Den nye lærer skal ligesom lære alle eleverne at kende, det er selvfølgelig surt hvis man virkelig har fået lavet et godt indtryk på sin tidligere lærer – men dette er en oplagt mulighed, hvis ikke man allerede havde givet sin lærer et godt indtryk er muligheden der nu.

Noter er spild af tid

Der er rigtig mange som skriver romaner-lange noter, dette er ofte til ingen nytte – udover at det giver en selv følelse af at man har været effektiv. Brug derfor tiden i klassen og derhjemme på at skrive noter i stikordsform og skriv ned hvor du kan finde informationen. F.eks. i matematik er det i bund og grund kun essentielt at have en formelsamling med de vigtigste formler.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email

SE ANDRE INDLÆG