rolex ure kopi
Forside >> Lejligheden og Dagligdagen >> Mad, Drikke og Dagligvarer >> Sådan spiser du sundt på SU

Sådan spiser du sundt på SU

5.700 kroner om måneden – før skat – dækker så og så langt, når man har husleje, skal betale for ens bøger og også gerne vil med i byen bare en enkelt gang imellem.

Det har de fleste studerende indset efterhånden.

Men det er dog muligt stadig at komme langt på SU, hvis man strækker den lidt – især, hvis man er klar til at tage et hug med selv at lave ens mad frem for at spise ude.

Det er utroligt vigtigt at spise sundt, mens man er på SU (altså læser) – for hvis man ikke spiser sundt, ikke giver kroppen, hvad kroppen har brug for, bliver det også svært at følge med i timerne. Uden den nødvendige energi bliver det tungt at læse mange bøger i streg på universitetet.

Jeg har studeret i et par år nu på større og mindre budgetter – og her kan du få mine bedste idéer til at leve faktisk rigtigt fint på SU’en:

Frossen kylling

Frossen kylling er Guds gave til mennesket. Du kan købe cirka et kilo til 60-80 kroner i Netto, hvis du er heldig. Hav den frosne kylling på lager og spis gerne et par hundrede gram om dagen. Det koster ikke særligt meget, men til gengæld er det super sundt.

Kylling indeholder godt med protein, men ikke særligt mange kulhydrater – du beholder altså dine muskler samtidigt med, at du ikke tager unødvendigt fedt på. Frossen kylling er fænomenal spise.

Frosne grøntsager

Og vi bliver i køledisken. Frosne grøntsager kan du købe for en kilopris på cirka 15 kroner i Netto.

De frosne grøntsager er lige så sunde som friskhakkede – alle vitaminerne bliver i grøntsagerne, når de bliver frosset ned. Du kan derfor med god samvittighed snuppe også et par hundrede gram om dagen her.

Aftensmad kan sagtens klares med cirka 200 gram kylling og 200 gram grøntsager foruden et stykke brød eller et æble til – og det behøver ikke at koste mere end cirka 30 kroner samlet, hvis du er dygtig til at købe ind på de rigtige tidspunkter.

Vitaminpiller

Man kan sagtens få alt den nødvendige kost, hvis man blot sørger for at spise tilpas varieret. Men det med at spise tilpas varieret kan også hurtigt være halvdyrt.

Du kan derfor passende købe vitaminpiller, så du sørger for at give kroppen (især hjernen!) alt det, den har brug for, når den nu skal fungere helt perfekt.

Vitaminpiller behøver ikke at være dyre. Tag fx et kig på Vitamun-pillerne her fra Helsebixen.dk. Det står dig i cirka 50 kroner om måneden og øger din koncentration på universitets læsesal ganske dramatisk. En god investering at lave!

Drop brød, ris og tomme kulhydrater

Hvis du gerne vil have dit budget til at hænge sammen, kan det være en god idé at droppe hvidt brød, ris, pasta og andre tomme kulhydrater. Det koster ikke særligt meget og det mætter på kort sigt, men der er ingen næring i maden, og du bliver derfor ikke rigtigt mæt af det.

Til gengæld bliver du ret hurtigt tyk af det.

Alle afarter af ris, sort som hvidt brød, pasta, spaghetti og så videre kan du med fordel fravælge, når du sammensætter din SU-diet.

Herunder et billede af en af mine klassikere: En grovbolle (ja, brød, men jeg vil gerne tage lidt på 🙂 ) med kylling, rucolasalat og champignon. Champignon især indeholder rigtigt meget protein – lige så meget, som der er i kylling.

Halfdan

Tak for din tid og held og lykke med at sammensætte SU-diæten – læs mere på SimpelSundhed.dk! 🙂

Gæsteindlæg af Halfdan Timm 

En kommentar

  1. “Champignon især indeholder rigtigt meget protein – lige så meget, som der er i kylling.”

    Der må siges at være skudt et jævnt stykke ved siden af.
    Champignon inderholder cirka 3 g protein/ 100 g, mens kylling indeholder godt 20 g.

    Desuden er jeg dybt uenig i anbefalingen om at droppe brød/ris/pasta, i hvert fald som ung mand med en forbrænding på ~ 2500 kcal.

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*