Råd til at komme af med eksamensangst

Exhausted stressed woman at her workplace

Har du før prøvet, at du får paniske og angst tanker inden en eksamen? Måske hurtig hjertebanken og ustadige vejrtrækninger? Du kan her få nogle tips og tricks til at undgå eller i hvert fald imødekomme og håndtere angst inden eksamen. 

De fleste føler sig ængstelige, når de tager en eksamen, men forskning viser, at nogle mennesker er mere tilbøjelige til at lide af eksamenangst end andre. Så hvorfor er det her? Og hvad kan du gøre for at berolige dine nerver?

Hvad er eksamensangst?

Eksamenangst er oplevelsen af at føle et intens øjeblik af frygt eller panik før og / eller under en eksamen.

Der er to typer angst:

Lav angst: Studerende, der oplever lav angst, kan føle sig lidt nervøs over en kommende eksamen, men er stadig i stand til at fokusere studierne eller de spørgsmål, der stilles under eksamen. 

Høj angst: Studerende, der oplever stor angst, og som viser en øjeblikkelig angst reaktion, når de udsættes for eksamenssituationen. De forsøger at undgå situationen ved ikke at dukke op til eksamen, og hvis de møder op styres præstationen af angsten. 

Studerende med enten høj eller lav angst kan reagere på tests på forskellige måder. Men forskning viser, at håndtering af angst effektivt kan hjælpe med eksamenspræstationen.

Udfordringen er at genkende, når din angst er steget forbi et optimalt niveau, så det begynder at påvirke din evne til at fuldføre eksamenen – dette er et højt niveau af angst.

Nogle fysiske reaktioner af høj angst indebærer et hurtigt bankende hjerte, fugtige hænder, korte eller hurtige åndedræt. 

Gode råd til at håndtere angsten

Det kan være en god idé at visualisere eksamenssituation, således du giver dig selv en forventning til, hvordan din eksamen vil foregå. Du kan med fordel anvende følgende tips: 

  • Øv den praktiske eksamenssituation så meget, som muligt – Hvis du skal til en mundtlig eksamen, så kan du med fordel øve dig foran studiegruppen, venner eller familiemedlemmer. 
  • Identificer din eksamensangst – Hvis du lærer din eksamensangst at kende, så kan du med større sandsynlighed lære at acceptere den og på den måde håndtere den. 
  • Erstatte negative tanker med positive tanker – 9/10 af menneskets tanker er negative, hvilket skyldes naturlige og instinktive årsager. Du kan med fordel aktivt søge positive tanker og visualisere den gode præstation til din eksamen. 
  • Husk god selvpleje: Pas på din søvn, ernæring, motion, afslapningsrutiner og nå vær nærværende med dine venner og familie. 

Planlæg pensumlæsning i overskuelige portioner

Hvis du kigger på hele dit eksamenspensum, er der normalvis rigtig mange sider, du skal læse. Det kan derfor virke uoverskueligt at skulle komme det igennem. Et eksempel med en maratonløber er meget godt i denne sammenhæng til at illustrere: Hvis maratonløberen starter for hver kilometer og tæller, hvor langt der er tilbage, vil det være uoverskueligt de første mange kilometer. Hvis løberen i stedet tænker maratonløbet i bidder med f.eks. 5 km ad gangen, vil det ikke føles helt så uoverskueligt. Du bør tilsvarende planlægge læsningen af pensum i nogle overskuelige daglige doser og sætte mål for, hvilke du skal nå at læse og hvornår.

Find dine faglige styrker og svagheder

Start stille og roligt med at bladre hele pensum igennem og find ud af, hvilke dele af pensum du godt kan, og hvilke du ikke kan. Det kan være en fordel at kategorisere de enkelte kapitler i pensum, så du f.eks. markerer dem med:

  • Kan godt
  • Kan nogenlunde
  • Har svært ved
  • Forstår ikke

På den måde er det lettere at planlægge, hvor meget tid du skal bruge på de enkelte emner, og hvad du skal læse hvornår. Hvis du nærmer dig eksamen og ikke har fået styr på det pensum, du har svært ved, vil det naturligvis stresse dig. Normalt er der en tendens til at udskyde det ubehagelige, men tag i stedet tyren ved hornene og få gjort noget ved det svære i starten, så du er i god tid.

Kom godt videre efter eksamen

Glemt alt om uretfærdighed og at din præstation er blevet fejlbedømt. Tag ansvar for dine egne handlinger og din egen præstation.  Det giver ikke ret meget positiv energi at fokusere på, at du er blevet fejlbedømt, så tænk hellere på, hvad du kan gøre anderledes næste gang – både i forhold til din forberedelse og den næste eksamen. I jantelovs Danmark taler vi ofte om, hvor heldige nogle af de andre har været, men lad være med at bruge energi på noget du ikke kan lave om på, og tag hellere udgangspunkt i dig selv frem for alle andre. Når det handler om dig selv, så har du bedst mulighed for at ændre på noget.

Held og lykke til din eksamen!

DEL INDLÆGGET

SE ANDRE INDLÆG

Close Menu