Hvordan laver jeg et budget

Financial accounting stock market graphs analysis

For mange kan det virke ligegyldigt, svært eller noget helt tredje. Men hvis der er noget der er vigtigt for din økonomi og hvorvidt du kan spare penge i din hverdag, så er det altså at lægge et budget. Men hvordan gør man så lige det, hvad starter man med? Læs med her og få lidt tips og tricks.

For en god ordens skyld fastlægger jeg lige hvad dine udgifter og indtægter er.

Udgifter

Udgifter er alt det du bruger penge på, f.eks. husleje, indkøb osv. Altså alt det negative på din konto.

Indtægter

Indtægter er derimod alle de penge du får ind på din konto igennem SU, boligstøtte, løn osv. Altså alt det positive på din konto.

Hvad skal indgå i budgettet?

For at finde ud af, hvad du skal skrive ind i dit budget, bliver du nød til at finde ud af, hvad du har af indtægter og udgifter.

Af udgifter bør du overveje følgende punkter, som er relevante for alle studerende. Hvis du har andre udgifter/indtægter skal du selvfølgelig også tilføje dem i dit budget. Dette er bare et udgangspunkt.

  • Mad. Et godt udgangspunkt er at afsætte ca. 800-1000 kr. pr. person. Hvis du kan gøre det billigere, behøves du selvfølgelig ikke afsætte så meget. Dog vil jeg altid anbefale hellere at afsætte for lidt end

  • Husholdning. Køkkenrulle, toiletpapir, skraldeposer osv.

  • Fagforening. Typisk betaler du pr. kvartal, og du skal derfor kun tilføje dine udgifter til fagforening hver 3. måned.

  • Forsikringer. Forsikringsydelser betales også typisk pr. kvartal, og du skal altså også kun tilføje disse udgifter hver 3. måned.

  • Bøger.Hvis du har mulighed for det, kan du forhøre dig hos tidligere studerende om, hvor meget de har brugt på bøger pr. semester. Jeg og min kæreste har dog valgt at holde udgifter til bøger ude af vores budget, forstået på den måde, at vi selv må sørge for at dække udgiften igennem vores private kontis (vi har ellers som udgangspunkt fællesøkonomi).

  • Transport. Mange cykler, men rigtig mange tager også bus/metro/tog til studie eller hjem til familie. Overvej om du realistisk set, har tænkt dig at hoppe på jernhesten eller ender med at tage offentlig transport. Hvis du har bil, skal du selvfølgelig regne udgifterne til denne med i dit budget i stedet.

  • Fritidsaktiviteter. Husk penge til fitness, kontingent til sport m.m.

  • Internet. Når du flytter ud, skal du huske at tilmelde dig en internetudbyder. Dette skal selvfølgelig også indgå i dit budget som en udgift. Denne betales ligesom udgiften til fagforening og forsikringer typisk også kun pr. kvartal, og skal derfor kun tilføjes hver 3. måned.

  • Sjov. Husk at der også skal være lidt penge til at hygge dig for. Et liv, hvor din bedsteven hver fredag aften er dine bøger, er ikke et liv. Det sociale er utrolig vigtigt, specielt hvis du skal igennem 5 år på universitet. Det er derfor vigtigt at du prioriterer dette, også i dit budget.

  • Diverse. Regn altid med, at der kommer lidt uforudsete ting, du skal bruge penge på. Personligt har jeg slået husholdning og diverse sammen.

  • Opsparing. Hvis der er penge tilovers, kan du sætte penge af til opsparing. Personligt virker det godt for mig at gøre det i starten af måneden. Hvis jeg kun tager overskuddet af måneden, synes jeg mentalt, i løbet af måneden, at jeg har rigeligt penge, og bruger derfor også mere, end hvad jeg ellers ville have gjort. Når jeg overfører penge til opsparing i starten af måneden, bliver jeg mentalt indstillet på at leve for de penge, jeg har til rådighed på kontoen. Så kan jeg altid tage fra opsparingen, hvis det skulle gå helt galt. Det er i hvert fald en ting, der fungerer rigtig godt for mig. Dette har jeg dog ikke ændret i mit eget budget endnu, så der står godt nok bare ”overskud”.

Eksempel på budget


Det skal pointeres, at der er mange forskellige måder at opstille sit budget på, og man har typisk forskellige indtægts- og udgiftsposter. Det bør også nævnes, at det her selvfølgelig er et eksempel på et budget, hvis man bor to sammen, da jeg bor sammen med min kæreste. Som i nok kan se, er transport sat til 0 kr., og det er simpelthen fordi vi har valgt, at hvis man ikke gider tage cyklen, må man også selv betale fra sin egen opsparing (som vi dog sætter penge af til hver måned). På den måde bliver man lidt tvunget til at dyrke motion, men sparer samtidig også penge. Og hvis ikke, så koster det bare på ens personlige konti. Nok om det.

Det smarte ved excel er, at du kan få programmet til at lægge alle dine tal sammen ud fra hvilket felt det er skrevet i, og hvilket felt du markerer. Hvis du skifter tallene ud, skifter facit således også. Det betyder i praksis, at du kan beholde skelettet til dit budget for evigt. Du kan bare udskifte dine udgifter og indtægter, hvis de bliver højere eller lavere. Og hvis der skulle komme ekstra udgifts- eller indtægtsposter, tilføjer du dem bare og tilføjer feltet, der hvor du vil have facit, så det også regnes med.

Hvordan får jeg excel til at lægge mine tal sammen

Det er faktisk meget simpelt. Du skriver blot ”=sum()” og så indsætter du de felter, der skal lægges sammen i parentesen. F.eks. står der i mit felt ”B20”/”i alt” à”=sum(b2:b19)”, fordi det er de felter, jeg vil have, at den skal regne sammen.
Hvis jeg ønsker at udregne to forskellige felter, der er længere væk fra hinanden, f.eks. som jeg har gjort nede i nr. 31 ”indkomst/udgift” for at regne mit års-overskud ud – så skal du stadig skrive ”=sum()” men i stedet for ”:” som ovenover skriver du ”+” og markerer eller skriver de to felter, som skal plusses. I mit eksempel står der i felt N31 à”=sum(N20+N27)”, da jeg så lægger mine årlige udgifter sammen med mine årlige indtægter.

Jeg håber, at du kan få det til at fungere. For når det fungerer, er det virkelig lækkert til at skabe overblik og i sidste ende en god hjælp til at spare penge!

DEL INDLÆGGET

SE ANDRE INDLÆG

© Alle rettigheder forbeholdes - SU-livet

Close Menu